Moules mariniérs och brödet

 Jag har gått omkring coh varit sugen på skaldjur i flera veckor nu. Så råkade jag se på tv att det visst är säsong för musslor nu. Ett tecken! Här måste det ätas musslor. På fransk vis: Musslor kokta i vin och grädde.
 
Så vi bjöd hem några vänner i lördags, åt musslor, doppade det långjästa brödet i gräddsåsen och sätt sedan bänkade framför mellon med kritiska öron och satte poäng på låtarna.
 
Det blev en sådan där trevlig, god och fin lördagseftermiddag- och kväll.
 
 
Jag tänkte tipsa er om ett superenkelt och väldigt saftigt recept på baguetter.  Vi doppade det i såsen till maten och vi har gjort utflyktsmackor av det. Att det är långjäst är själva hemligheten. Det är även det som är så skönt. Då kan man röra ihop degen och sedan lämna den åt sitt öde. Till en halvtimme innan man ska äta dem. Jag bryr mig inte så hårt på jästiden, om det blir det 3 h eller 5 h spelar inte någon roll.
 

Långjästa baguetter

6 bröd

Tillagningstid: 45 minuter + 4 1/2 timmar jästid.

  • 1/2 liter iskallt vatten
  • 12 1/2 dl vetemjöl special
  • 15 g jäst
  • 2 tsk salt
  • extra mjöl till utbakning
  • Arbeta vatten och mjöl kraftigt i maskin eller med elvispens degkrokar i tio minuter. Smula i jästen och arbeta ytterligare ett par minuter, häll därefter i saltet och blanda i två minuter till. Täck degbunken med plastfolie och fäst med en gummisnodd längs kanten.
  • Låt degen jäsa cirka fyra timmar.
  • Sätt ugnen på 250 grader. Häll ut den färdigjästa degen på mjölat bakbord, dela den i sex remsor, som vrids och lyfts över på mjölad plåt. Dofta över mjöl och låt jäsa cirka 30 minuter under bakduk.
  • Ställ en form med några isbitar i ugnen och grädda baguetterna i cirka 20 minuter tills de får fin färg och skorpa. Låt svalna på galler utan bakduk.
  • Tips! Degen kan sättas på festdagen och bakas ut strax innan gästerna kommer. Är det ont om tid kan bröden bakas i förväg, och frysas.

Kommentarer
Postat av: mamma

Nått att se fram emot om vi kommer oss till Bäckan nångång.Kram

2014-02-03 @ 21:47:54
Postat av: Marie

Men gott, helt i min smak, älska skaldjur!!!

2014-02-03 @ 22:05:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0