Klok kuf i kärlekens armé

Jag har lyssnat på en intervju med Alexander Bard. En man som jag aldrig förstått mig på. Jag har, liksom de flesta jag känner, tänkt att han är en artist med roliga kläder och som verkar vara en exentrisk figur. Men under intervjun så kommer det ju fram att han har skrivit flera böcker som handlar bland annat om människans roll i framtiden och den teknologiska utvecklingen. Han berättade också om musik och varför han håller på med musik.

Han uttryckte det så här: Att bli känd är inget bra i sig, men genom att bli känd för sin musik gavs han plats att uttrycka sig. Army of lovers har nyss återuppstått för att påverka hur det ser ut för homosexuella i Östeuropa. Genom musik får de chans att protestera mot homosexuellas dåliga situation. Jag bugar för deras gärning!

Bard gav också en känga åt att man ska visa upp allt man gör. Han förde givetvis ett långt och invecklat resonemang. Men min fria tolkning av innebörden av hans ord är dock: Om vi bara gör saker för att få bekräftelse av andra, gör vi det då egentligen för vår egen skull? Att känna lycka är ett tillstånd och det tillståndet kan vi bara skapa själva. Om vi hela tiden söker yttre bekräftelse blir livet bara som titeln på filmen The persuit of Happiness. Vi måste hela tiden vara på jakt, utan att någonsin vara nöjda. Kan man vara riktigt lycklig om man aldrig är nöjd...?

De människor som vågar göra sin egen grej och som inte gör det för äran, glamouren eller yttre bekräftelse är säkerligen de mest intressanta och inspirerande. Och klokaste! Och lyckligaste!

Hoppas jag stöter på en klok och lycklig kuf i roliga kläder snart, som jag får bjuda hem på äppelpaj!

Kommentarer
Postat av: Lina

Äntligen är du tillbaka med kloka ord och fina bilder!

2013-11-06 @ 01:15:01
Postat av: Marie

Håller verkligen med i ditt resonemang, har ofta ställt mig frågan - vad är det som gör (eller inverkar) på att vissa människor kan känna riktig lycka? Olika från person till person, såklart, men kan vi skapa ett litet "lyckorecept"? Hur skulle detta smaka tro?

Lyckokaka

En liten nypa av tur i livet
En stor skopa våghalsighet och vilja
En dubbelt så stor skopa av glädje och kärlek
Smaka av och känn efter, smakar det ok eller måste något läggas till/ändras på till det bättre?


Svar: Jag tycker det här låter som ett sådant där recept som man sparar och låter gå i arv flera generationer. Varje person lägger till en nypa av sin egen livserfarenhet och känsla.
mariecarinajohansson.blogg.se

2013-11-06 @ 16:46:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0