Hjärtans hjärtliga gamla godingar

 
Hjärtlig!

Visst är det ett tjusigt begrepp ?! I dag när samhället verkar ha effektivisering som motto, och allt ska vara mätbart och kunna visas upp. Då passar det att ge lite mer hjärtlighet. Att vara hjärtlig tänker jag är att  slänga iväg ett extra leende mot den man möter. Prata om ditt och datt, med vem som helst. Att hålla inne med den där lite tillrättavisande åsikten, den där negationen och bara säga: - "Jasså, säger du det."
 
Jag tycker att gamla människor är speciellt bra på att vara hjärtliga. De har liksom tagit ner garden och vågar blotta sig själva, de försöker inte hela tiden hävda sig och de söker inte bekräftelse. De skänker bara en massa värme, omtanke och gärna en eller annan lite finurlig berättelse. Dessutom är de alltsom oftast inte stressade. Inte när det kommer till fikapauserna i alla fall. Då kan de lyssna med stora öron, så länge kaffet serveras i liten kopp med fin dekor. 
 
(Jag väljer att bortse från att det kan finnas vissa inskränkta, bakåtsträvande gamla damer och herrar som tycker det var bättre för och som anser att ungdomen i dag är förlorad. De får inte vara med i min grupp för gamla  hjärtliga godingar.)
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0