Inte en bulle i ugnen, men väl en i kylen



Nu fortsätter jag min sätt-piff-på-helgen-med-något-extra-till-frukost-kampanj.
För vad sägs om nygräddade småbröd till söndagsfrullen?!

Vi blev lite extra nöjda med våran helg efter att vi startat dagen med dessa. Se bara hur glad Jesper är.
Degen är jätteenkel att röra ihop kvällen innan, och sen är det bara att grädda bröden på morgonen.
Jag ger er receptet:

Morgonfrallor
(ca 10st)

25g jäst
4dl kallt vatten
2msk olja
1tsk salt
1tsk socker
1dl riven ost (valfritt)
10 dl vetemjöl

1. Blanda alla ingredinser i en bunke.
2. Rör ihop dem ordentligt till en smidig deg.
3. Dela degen i ca. 10 bitar och forma dem till runda bullar.
4. Lägg bullarna på en bakplåtspappersklädds plåt och täck den med plastfolie.
5. Förvara i kylskåpet över natten.
6. Sätt ugnen på 250 grader.
7. Pensla bullarna med vatten och sen skjuts in i ugnen. (Jag hittade sesamfrön i skafferiet som jag strödde på     bullarna innan jag gräddade dem.)
8. Grädda 10-12 minuter i mitten av ugnen.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0