Havets frukter



För ett par helger sedan tog jag mig modet att tillaga frutti di mare. Jag har länge tänkt att jag skulle testa att tillaga det själv. För jag beställer nästan alltid det om det finns på menyn när vi är ute och äter på restaurang. Så när vår nya superfrächa Konsumbutik öppnade och vi Kramfors fick en riktig charkavdelning att köpa delikatesser ur så var vi där och köpte färska musslor.

Med lite nervösa händer rörde jag ihop min egen frutti di mare och serverade den stolt till Jesper. Och vet ni, det visade sig vara hur enkelt som helst att tillaga musslor. Och gott blev det!

Här får ni receptet jag använde (det är från Leila) och räcker till två personer.

Frutti di mare

250
g
spagetti
200
g
färska räkor
200
g
bläckfisk alt. musslor
1
msk
olivolja
2
vitlöksklyftor
2
tsk
socker
0.5
dl
hackad persilja
4
tomater
50
g
kapris
1
dl
urkärnade oliver
flingsalt
svartpeppar från kvarn

Gör så här

1. Koka pastan i saltat vatten.

2. Hacka vitlöken fint och tärna tomaterna i 1 cm stora bitar.

3. Hetta upp en panna med olivolja.

4. Stek räkorna med skal tillsammans med bläckfisk/musslor, vitlök, socker och persilja, cirka 1 minut.

5. Blanda i tomaterna och kapris, oliver, krydda med salt och peppar.

6. Koka upp och servera med pasta på ett stort fat.

7. Salta, peppra och toppa med lite olivolja.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0