Vad vore livet utan mat


I vår familj gillar vi att äta. Mycket och ofta. Som tur är gillar vi att laga mat och baka också. Oftast i alla fall.
Men det är rätt så drygt i bland också det här med vardagsmat. Bilderna är från förra veckan då vi var inne i ett matstimm och hade hur mycket gott som helst att fylla våra magar med. I veckan äter vi gröt, hopplock och rester. Det går också bra.




Lite festligt på en lördagskväll.


Muffins med chokladgömma. En hel blockchokladbit stoppade jag i. Det var inte så smart. Chokladbiten smälte inte utan blev en stenhård överraskning.




Brödet är rågsiktslimpor som det tog en halv dag att göra och hela köksutrystningen (och delar av frisörverktygen också )skulle fram. Bunkar, plåtar, slevar, plastlådor, plastfilm, folie, kavel, termometer, vettensprutan..Sånt projekt drar jag inte igång varje vecka, eller månad för den delen heller. Men det var kul att baka som på bagerivis!  Nästa gång ska jag nog använda surdegen. Den har hängt med i flytten från Umeå och den trivs lika bra här. Tur att alla levande varelser klarade flytten och trivs.



Allt är lite godare utomhus. Och dessutom är det barnsligt gott med nyponsoppa!


Husmanskost. Enligt NE är det: enkel och billig mat som skiljer sig från festmat. Jag håller inte med.
Porterstek var festligt.



Och den räckte till pyttipanna också.
Minimal arbetsinsats krävdes för att göra portersteken och den räckte till 8 portioner mat. Hade jag varit på facebook nu hade jag velat trycka in "gilla"-knappen för sådan mat.

S:et jobbar på hon också med sin mat. Majskrokar funkar bra som snacks.



Kommentarer
Postat av: Anonym

Vilken fin blogg! Och så mysigt ni verkar ha det! Kramar från Jenny

2011-10-26 @ 23:00:35
Postat av: Carina

Vad roligt att du hittat till min blogg, Jenny! Japp, vi har det mysigt! Många blöta pussar och småleenden blir det om dagarna.Kram

2011-10-27 @ 21:05:16
URL: http://mariecarinajohansson.blogg.se/
Postat av: Malin

Ååååh, vad stor lillsessan har blivit!! Pussa henne massor från mig!!

2011-10-27 @ 21:44:41
Postat av: Carina

Det är gjort, Malin! Jag tror hon saknar dig, för hon har försökt äta upp Bamsen. Mamman saknar dig dig mycket i alla fall och jag skickar några pussar till dig.

2011-10-30 @ 15:32:40
URL: http://mariecarinajohansson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0