Beslutsfattande

"Alltid när jag råkar ut för inre konflikter blir jag hungrig" skriver Mariann Fredriksson i samband med att hon kåserar om valfrihet. Som hon anser är ganska jobbigt. Helst om man tänker med känslorna, då är det extra svårt att göra val. Hon tycker att det är rätt skönt om någon annan bestämmer.

Jag håller med! Det är inte lätt att tänka med känslor, de har ju inget språk som kan meddela vad de menar. Tankarna ger direkta svar, meddelanden, medan känslorna kräver sin tolkning. Egentligen blir det bara svårare att fatta beslut. För först ska man tänka och komma fram till vad tankarna vill. Sedan ska känslorna tolkas för att kunna jämföras med det som jag kommit fram till i tankarna. Stämmer tanke och känsla med varann? Ja. Bra, då är allt frid och fröjd. Nej. Skit, nu måste jag börja om igen.

Men det är fegt att inte fatta beslut. Så jag tar mig något att äta och fortsätter att fundera och känna tills jag vet vad jag vill. Och när beslutet är fattat blir det oftast riktigt bra.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0