Begär eller behov

När jag var ute och promenerade så började jag fundera på att mitt köpbegär blivit större. För jag har upptäckt att nu när jag nästan varje dag promenerar genom stan och tittar i skyltfönstren så är det många saker som jag känner begär efter.

Men jag kom fram till det är skillnad på att känna begär och att ha behov. Det jag har behov är saker som inte kostar pengar. Naturen, socialt umgänge och utmaningar... När jag får dessa behov tillfredställda känner jag inte begär efter annat.

Min slutsats som jag kom fram till innan jag skulle gå in och sätta på kaffet är: Begäret kommer av yttre påverkan. Behoven kommer inifrån. Därför kan jag välja att undvika situationer som väcker begäret. Om jag vill.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0